Mooie rit door de Pyreneeën

6 juni 2022 - Serdinya, Frankrijk

Maandag 6 juni. Het was een dag die voor ons zo enorm veel beter voelde dan gisteren.

We hebben een prachtige rit door de Pyreneeën gemaakt en enorm genoten van alle mooie landschappen en natuur die we voorgeschoteld kregen. Of we echt veel kilometers gereden hebben vandaag? Wel een paar honderd, maar die gingen ongemerkt onder onze wielen door. Het was in de bergen meerdere keren uitstappen om te kijken en te genieten, om foto’s te maken en om alles om je heen eens in je op te nemen en te beseffen hoe klein en nietig de mens eigenlijk is in die grote wereld.

Toch zijn we weer genoeg mensen tegen gekomen die levensmoe lijken te zijn. En dan heb ik het vooral over motorrijders. Er zijn er gelukkig veel die keurig rijden, maar sommigen halen in op plekken waar een verstandig iemand dat nooit zou doen. Vlak voor bochten, soms zelfs onoverzichtelijke buitenbochten, heel kort achter auto’s, campers en bussen gaan rijden en ook weer, al snijdend, vlak ervoor invoegend. Wat een idioten vind ik het. Meerdere keren heb ik gedacht dat we een of meerdere van die gasten nog eens in de afgrond of tegen de rotsen zouden zien liggen. Gelukkig is hen en ons dat bespaard gebleven, maar het verbaast me niet als het toch regelmatig gebeurt.

Nog even over een deel van onze rit. Door het ministaatje Andorra. Zodra je de grens overgaat vanuit het zuiden is het een straat van tankstations, vervolgens heel veel hotels, een heel grote winkelstraat waar tax free geshopt kan worden, er zijn casino’s, et cetera. Maar de stad Andorra la Vella is iets waar we doorheen gaan, maar niet zullen stoppen. Hebben we in het verleden al wel eens gedaan en het heeft niet onze voorkeur. Wat we nog wel hebben gedaan is de tank nog weer vol met diesel gegooid. Het is hier toch nog weer aanzienlijk goedkoper dan in Spanje. Overigens had ik een tijd geleden nooit gedacht dat ik 1,62 euro per liter goedkoop zou kunnen gaan noemen. Maar ja, we hebben ook prijzen van 2 euro per liter gezien. En aangezien onze camper best wel wat diesel lust…

Vandaag hebben we rond vijf uur een camping opgezocht. Ja, dat deden we gisteren ook, maar vandaag zou het naar verwachting veel minder problemen opleveren, of zelfs helemaal geen problemen. In het binnenland in Frankrijk, waar velen nog geen vakantie hebben. In het plaatsje Serdinya nemen we de eerste de beste camping en die voldoet prima aan onze wensen. Relatief klein, heel rustig, aan een snelstromend beekje en voor ruim 17 euro zijn we klaar. Nou, wij komen de nacht wel door.

Morgen rijden we weer een stuk verder naar het noordoosten. Zo komen we steeds dichterbij Nederland, maar vieren we nog steeds dagelijks vakantie. Zo willen we het graag. Waar we precies uitkomen morgen? Ik heb wel zo mijn ideeën, maar zal eerst eens de weersverwachtingen ter plaatse gaan bekijken en dan nagaan of het de moeite waard is.

A demain