Opnieuw een hele rit...

21 mei 2022 - Vitoria-Gasteiz, Spanje

Zaterdag 21 mei. Onze eerste nacht in de camper is altijd weer even wennen. Ons bed is veel smaller, het voelt anders dan thuis, er is van alles anders. Maar dat geeft niet hoor. Nog een of twee nachtjes en we zijn er weer aan gewend en dan slapen we vast weer lekker door. Op een enkele sanitaire stop na dan…

We worden wakker met een aangenaam zonnetje dat er geleidelijk door begint te komen, maar nog niet echt warmte afgeeft. Dat komt later pas. Het is zelfs dusdanig qua temperatuur in de camper dat Marion graag de kachel nog even aan wil. Nou, dat kan. No problemo.

Tien over half negen rijden we de camping af en gaan we 10 kilometer verderop tanken bij de Super U. Jazeker, bij de supermarkt. Ik heb thuis al een app gedownload waar je in verschillende landen de goedkoopste brandstof kan bemachtigen. Dat is in 9 van 10 gevallen in Frankrijk bij een van die grote supermarktketens. Natuurlijk wel met de pas betalen en met een maximum aan eurootjes. Ik mag voor 120 euro tanken. Tja, daar heb ik ongeveer 65 liter diesel voor. De tank is nog niet vol, maar we kunnen weer even vooruit. Ik wil het graag redden tot in Spanje, want daar zou het goedkoper per liter moeten zijn. Bij Super U betaalde ik nu 1,76 per liter. Goedkoop? Helemaal niet, maar vergeleken met Nederland…

Onze reis in Frankrijk vraagt nog zo’n 500 kilometers. Daarna gaan we bij San Sebastian Spanje in. Voorspoedige reis, maar we merken wel dat het warmer en warmer wordt. Dan is airco toch heerlijk. In het zuiden van Frankrijk, in het grensgebied met Spanje en in het noorden van Spanje verandert het landschap. En dan wel in heel erg positieve zin. Prachtig om weer in de bergen te rijden. De uitlopers van de Pyreneeën en een stuk laaggebergte in Spanje zijn een lust voor het oog en heerlijk om in te rijden. We genieten!

Oh ja, en we hebben inderdaad in Spanje weer getankt. En tot onze blijde verrassing kregen we bij een tankstation aan de snelweg zomaar even 30% korting. Dat scheelde ons een slok op een borrel. 21 euro om precies te zijn. Tja, dan is het zelfs aan de snelweg in Spanje nog goedkoper dan in het binnenland in Frankrijk en Spanje. Dit zouden we vaker en van tevoren moeten kunnen weten. Brandstof kon namelijk wel eens onze hoogste kostenpost worden deze vakantie…

We zijn nu op een ‘camping’ in Vitoria Gasteiz. Ibaia kanpina heet het hier. Ik schrijf het expres tussen aanhalingstekens, want eigenlijk…. Het lijkt een caravankerkhof waar toch nog mensen gebruik van maken. Er staat echt wel een aantal betere exemplaren tussen, maar wat een zootje is het hier zeg. Nou ja, het is voor slechts één nachtje en ik had geen zin meer om nog 1,5 uur door te rijden naar Burgos, wat ik eigenlijk in gedachten had. De vermoeidheid slaat ineens toe en dan moet je daar aan toegeven vind ik.

Op de camping wel weer aan de stroom, want dan kunnen we ook onze cabineairco gebruiken. Dat scheelt even zeg. Heerlijk. Straks nog even een rondje camping (mogelijk krijgen we hier of daar toch nog een andere indruk),een ijsje of iets te drinken en na een nachtje slapen snel verder zuidwaarts. Dit is hier echt slechts een tussenstop. Morgen proberen we zo dicht mogelijk in de buurt van Sevilla te komen, maar ook dan geldt weer dat we stoppen als we geen zin meer hebben om verder te gaan. Huis op wielen, wat ben je een heerlijkheid…