Tavira, Algarve, Portugal

24 mei 2022 - Tavira, Portugal

Dinsdag 24 mei. Vandaag rijden we niet zo ver en we starten op ons gemak. Toch rijden we rond kwart over negen al van de camping af. Om enkele honderden meters verderop alweer te stoppen, want daar hebben we een wasbox ontdekt. En aangezien onze Delfin deze vakantie heel erg van insecten houdt, maar wij er zelf helemaal niet van houden, kunnen we 3 euro en flink wat spuitwerk verder weer met een vrijwel insectloze camper verder rijden.

Daarna mogen we welgeteld zo’n 2 kilometer rijden. En wel hierom; boodschappen! Tja, zo af en toe moeten er weer brood, melk, verse groenten en wat andere noodzakelijkheden worden gehaald. Er is een Aldi vlakbij en daar is het heerlijk rustig. We staan dus ook binnen een kwartier weer buiten en het lijkt meer tijd te kosten om alles goed kwijt te raken in de camper, dan om de boodschappen uit de supermarkt te halen. Het is passen en meten in de koelkast, maar het is weer gelukt.

We rijden weer en lang leve de navigatie. Hij leidt ons keurig rond Sevilla om vervolgens de grote weg op richting Huelva en daarna de grens met Portugal te sturen. Na nog een tankstop, weer bij een Repsol met 30% korting en weer 17 euro bespaard, rijden we rond half een Portugal in. Om nog geen half uur later op een prima camperplaats te staan. We hebben nu niet voor een camping gekozen, maar dit Algarve Motorhome Park Tavira ziet er keurig uit, is relatief groot, maar netjes verzorgd, met allerlei camper gerelateerde faciliteiten en kort bij het stadje Tavira.

We hebben eerst even wat gegeten bij de camper, vervolgens heb ik de fietsjes eraf gehaald en zijn we een stukje van de omgeving gaan verkennen. Er ligt hier vlakbij Parque Natural da Ria Formosa. Een natuurgebied met veel vogels, waaronder Flamingo’s en als je mazzel hebt kan je ze zo zien. En wij hadden die mazzel. Maar wat schetst onze verbazing? Daar waar ik dacht dat Flamingo’s altijd een roze/oranje achtige kleur hadden, blijken deze vogels wit te zijn. Ik dacht echt eerst dat ze te heet gewassen waren in de hitte hier in combinatie met het zoute water. Maar dat kan het niet zijn, want dan zou dat ook gelden voor de soort die we elke keer op Curaçao tegenkomen. Tja, het kan verkeren….

Dit gebied is ook bekend om haar zoutwinning. Hele bekkens vol. Het is een prachtige afwisseling van waterdiepte, kleurschakeringen, helderheid, droogte in combinatie met zoutkristallen, et cetera. En ik denk dat de foto’s nog niet goed weergeven wat we in het echt hebben gezien. Het is hier echt heel erg mooi.

Even verderop is Praia de Tavira, het strand. Een lekker stukje zand waar het goed toeven is. We hadden vandaag nog geen zwembroek en bikini bij ons, omdat we eerst andere dingen wilden doen. Maar het zou me niet verbazen als we ergens in de aankomende dagen toch nog even gaan zonnen en wellicht even badderen. En dat laatste is afhankelijk van de watertemperatuur. Als het nog ijs en ijskoud is, dan wordt het hoogstens even met de voeten erin en wat afkoelen door onszelf nat te maken, maar niet echt een baddersessie…

Vervolgens rijden we naar het centrum van Tavira. Een leuk oud stadje, maar niet al te groot. In het centrum hebben we even rondgelopen, een terrasje gepakt, nog wat foto’s geschoten en vervolgens zijn we weer op de fiets gestapt richting camper. Wat zijn we overigens ontzettend blij met onze opvouwbare e-bikes. Heerlijk om gewoon gas te kunnen geven en ook in de hitte de wind om je hoofd te voelen zonder er direct zeiknat van het zweet door te worden. Tja, we zijn wel weer een beetje verwend, maar ook dit hoort voor ons bij Carpe Diem met hoofdletters schrijven en er naar leven.

Adeus,

Marc

1. Bart:
    25 mei 2022
    Tis inderdaad fijn zo'n electrichse fiets
    De uitvinding van de eeuw