Over Praia's en verval...

25 mei 2022 - Luz, Portugal

Woensdag 25 mei. Gisteren ontdekten we per ongeluk nog iets…. Er is een tijdverschil met Nederland en ook met het gedeelte van Spanje waar we vandaan komen. Totaal niet bij nagedacht, maar wel de realiteit. Is het ineens een uur vroeger en beleven we een dag van 25 uur. Tja, hadden we ons op dat gebied maar beter moeten voorbereiden.

Zo is het wel zo dat ik ineens toch weer vroeg wakker ben. Om half 7 ben ik eruit gegaan en gaan douchen. Ach, het heeft ook altijd wel z’n voordelen. Zo was ik de enige bij de douches, kon ik op m’n dooie gemak ons chemisch toilet gaan legen en alvast wat zaken regelen om de camper rijklaar te maken. De hele camperplaats was nog in diepe rust, behalve ondergetekende…

Rond kwart over 9 rijden we weg met als eerste doel de Praia da Falesia. We willen niet via de snelweg en verwachten dat de kustweg mooier rijden zal zijn. Nou……nee! We komen door een flink aantal kleine dorpjes en stadjes, maar om nou te zeggen dat de weg heel veel mooier is, echt niet. Het valt ons op dat er enorm veel vervallen huizen zijn. Afgebladerde verf, ineen gezakte huizen, kapotte daken, verrot houtwerk, pleisterwerk dat ontbreekt of er niet meer goed uitziet, veel rotzooi om sommige huizen heen. We vragen ons af of er in sommige van die huizen nog wel mensen wonen. En net als we zo’n vraag stellen komt er soms iemand naar buiten. Het lijkt ons een trieste bedoening, maar wellicht zijn die mensen wel hartstikke happy.

De weg zelf dan. Af en toe een stukje normaal asfalt is heerlijk, maar voor de rest varieert het tussen een hobbeldebobbelhotseknotsendaargaanwenogeenkeer-weg tot een soort iets afgevlakte tankbaan. Echt, daar waar snelwegen vaak top zijn, kunnen de nationale wegen nog wel een opknapbeurt gebruiken. En dan heb ik nog helemaal niets gezegd over kleinere wegen in dorpjes en steden. Echt, als je daar op je fiets overheen zou gaan, dan kan je beter een abonnement nemen bij een orthopeed, neuroloog en fysiotherapeut. Want daar is toch geen normaal lijf tegen bestand?

Maar de Praia da Falesia maakt heel veel goed. Wat een prachtig strand en dito omgeving! Die kleuren rood, oranje en wit. Hoe kan Moeder Natuur dit zo vormgeven? Het lijkt wel tovenarij. Wij vinden het prachtig en niet alleen  de kleuren, maar ook de vormen. En dan ook de bomen die zich op een of andere manier toch weten te handhaven op en tegen die rotswanden. Schitterend! En ja, Esmée, dit is zeker Carpe Diem met hoofdletters schrijven voor ons. Groots Genieten!

Na deze Praia hebben we er nog een aantal op onze wensenlijst staan. Maar wat blijkt? Heel veel toegangswegen naar de stranden zijn verboden voor campers en auto’s met caravans. Lekker dan! En om nu voor elk strand de fietsen eraf en erop te zetten vinden we overdreven. En nog iets waarin we ons misrekend hebben; de drukte… Geen vakantietijd, onder werktijd en schooltijd, wel mooi weer. En als je dan ziet hoeveel mensen er naar de stranden gaan, niet normaal. Hoe druk moet het dan wel niet in de zomer in het hoogseizoen zijn? Dan kan je over de koppen lopen denk ik en dan zal je qua vervoer rekening moeten houden met onmogelijkheden voor het parkeren of hele grote afstanden lopen. Nou, degene die ons een beetje kent weet dat wij eerder voor de rust dan voor de drukte kiezen, dus zijn we hier verder niet gebleven.

Na een korte stop voor een lunch hebben we gekeken waar we een camping of camperplaats wilden gaan opzoeken. Zo zijn we via de snelweg (waar het eigenlijk veel mooier rijden is) een half uurtje later aangekomen op, en ja hier komt ie…. Orbitur Parque de Campismo de Valverde, dichtbij de Praia de Luz, kort bij Lagos. Zo, dat staat! Wat een enorme mond vol, maar wat ook een enorm grote camping. En toch, zoals die is ingedeeld, zo rustig als het hier is en het plekje waar we staan….heerlijk! We hebben besloten om hier drie nachten te blijven staan. Lekker rustig aan.

Tot morgen

1. Bart:
    26 mei 2022
    Ja dat wordt overal één crime om je camper ergens bij het strand te komen of slagbomen of hoogte barrière ik weet nog in l’estatit mocht je vroeger met je camper naar het strand waren prachtige plekken maar werden zo versmeerd achtergelaten
    Toen was het snel afgelopen een hoogte barrière maakte daar snel een eind aan
    Eeuwige zonde