Voorbereidingen

7 mei 2022 - Deventer, Nederland

Nog een kleine twee weken en dan mogen we weer op pad.

De jaarlijkse vakantie van zo'n drie weken is diverse keren veranderd voor wat de bestemming betreft. Eerst zou het Kroatië worden, vervolgens toch Spanje en een stukje Portugal, toen een combinatie tussen Slovenië en Kroatië, maar uiteindelijk is het toch het grootste deel Portugal geworden. En om heen en terug te komen zullen we nu eenmaal verschillende landen moeten doorkruisen.

We ontkomen niet aan een doorreis door België, tenzij we heel erg veel om gaan rijden. Iets mis met België? Nee hoor, dus rijden we op vrijdag 20 mei vanuit Deventer, via Antwerpen naar Frankrijk. We hebben ons voorgenomen om de eerste drie dagen zoveel mogelijk kilometers te maken, zonder het gevoel te verliezen dat we vakantie hebben. Het moet geen race worden. Dus de eerste drie dagen zo tussen de 750 en 800 kilometer per dag, veel snelweg, maar dan daarna ook veel stops, weinig kilometers en volop genieten.

De eerste  stop waar we iets langer willen blijven is in Zuid Spanje, beter gezegd in Sevilla. Dat moet een mooie stad zijn en we zijn niet echt mensen die veel stedentrips doen, maar als we er toch langs komen... Vervolgens gaan we aan de zuidkant Portugal in, direct bij de Algarve. Dat is echt een prachtig gebied met een hele mooie kustlijn, leuke dorpjes en volgens de informatie ook hele mooie natuur. We gaan het zien. Marion is er nog niet eerder geweest, ik een keer in februari met onze Esmée. Zo in de winter is het waarschijnlijk toch wel even een beetje anders dan in mei als het voorjaar al goed op stoom is en zelfs de zomer al nadert. Ik denk dat er dan ook al veel in bloei staat, dus dat zal enerzijds genieten worden. Anderzijds moet ik echt aan mijn hooikoorts medicatie denken.

In de Algarve blijven we waarschijnlijk een tot anderhalve week om vervolgens geleidelijk verder te gaan in noordelijke richting. Ik heb wel allerlei bezienswaardigheden opgezocht en opgeschreven en dan kunnen we elke dag kiezen wat we willen. Stad, dorp, natuur, zee, rustig op de camping, combinatie van dingen, zeg het maar... Het zal afhangen van onze energie, onze zin, onze voorkeur en niet geheel onbelangrijk, het weer. Zo kunnen we kiezen voor nog een dag in een grote stad als Lissabon of Porto, maar er zijn ook hele mooie natuurparken n Portugal. En we hebben ook nog de keuze om aan de noordkant Portugal te verlaten richting Santiago de Compostela, A Coruna of al eerder oostwaarts Spanje in. We zien wel. Misschien pakken we op de terugweg ook nog wel een stukje Pyreneeën mee. Wie weet? We hebben er hoe dan ook zin in.

Volgend weekend halen we de camper weer op. Dan kunnen we de accu van ons huis op wielen weer opladen, de schoonwatertank vol laten lopen, de gasflessen erin, boodschappen, kleding et cetera inpakken en dan op het laatst nog de fietsen achterop de fietsdrager. Het wordt vast weer een mooi avontuur.

Heerlijk, dit soort vooruitzichten.

Marc