Prachtig Andalusie

1 juni 2022 - Ronda, Spanje

Woensdag 1 juni, het binnenland van Spanje in. Of beter gezegd, het binnenland van Andalusië in.

Het is werkelijk een prachtige rit geworden. Kleine weggetjes, kronkelige weggetjes, stijgende en dalende weggetjes, we rijden door mooie bossen, door heuvels, door bergen, over vrijwel droogstaande riviertjes, over iets meer water bevattende stroompjes, door witte dorpen, hier ook wel de Pueblos Blanco genoemd.

Ik had gisteren een route uitgestippeld en ik dacht dat we daar meer dan genoeg tijd voor zouden hebben. Tja, wie ons een beetje kent als we echt gaan camperen op onze manier, die weet dat we vaak veel langer doen over een route dan gemiddeld gezien nodig is.

Een voorbeeldje; we zijn eerst naar het witte dorp Jimena de la Frontera gereden. Mooie rit, leuk klein dorpje, maar nog niet zoiets van ‘yes, hier moeten we het dorp verder verkennen’. Nee, het blijft bij een stop voor een kop koffie en dan gaan we weer. Onze volgende bestemming is Ubrique, ook een Pueblo Blanco op 57 kilometer van Jimena. Volgens de navigatie is dat te doen in 1 uur en 10 minuten. Het zijn allemaal kleine weggetjes, dus daarom zal een afstand die je via de snelweg in een goed half uur kan doen, nu wel iets langer duren. Tja, iets, werd een beetje veel iets. We deden er namelijk 2 uur over. We zijn zo vaak gestopt, uitgestapt om te kijken, foto’s te maken, het landschap te bewonderen, niet normaal voor een ander, voor ons juist wel heel normaal. Ook zien we af en toe van die grote roofvogels vliegen en dan vind ik het een sport om die statig vliegend op de foto te krijgen. Het is me een paar keer gelukt. Yes!

Een andere reden waarom we niet zo snel gingen was het wegdek. Dat was in heel veel gevallen in een staat, zo belabberd… Echt, ik weet niet of je weet hoe kinderkopjes aanvoelen op de fiets of de kasseienstroken in de wielerklassieker Parijs Roubaix, nou dat is super glad vergeleken met het wegdek hier. Maar onze camper houdt zich goed en we passen de snelheid aan. Er wordt overigens ook netjes voor gewaarschuwd op grote borden, dus je kan het niet zonder meer aan je voorbij laten gaan. Overigens, tussen Jimena en Ubrique liggen 57 kilometers. De eerste 55,5 kilometer hebben we welgeteld 1 tegenligger gehad. Heerlijk rustig dus.

Vanaf Ubrique rijden we naar El Bosque, daarna via Benamahoma en Grazalema, allemaal Pueblos Blancos. En vanaf daar naar Ronda, een stad die ik graag wilde zien. Nou ja, niet de hele stad, maar een deel ervan in het bijzonder.

In Ronda zijn we eerst nog even naar de supermarkt gereden om vervolgens aan te komen op onze verblijfplaats voor een nacht, camping El Sur. Prima plaats, prima omgeving en nog tijd genoeg om eerst te gaan eten en daarna op de fietsjes naar Ronda te rijden. Daar moesten we eerst even op slipperjacht, want Marion was er een kwijt geraakt. De winkels sluiten hier pas om half negen, dus dat kwam goed uit. Daarna op zoek naar een mooi punt om De Nieuwe Brug, La Puente Novo te zien en te fotograferen. Op internet zag die er al zo geweldig mooi uit, maar in het echt is ie nog veel mooier vind ik. En hoe nieuw nieuw is weet ik niet, maar hij lijkt al wel aardig gedateerd. Geeft niets, als het mooi is, is het mooi. Welke leeftijd dan ook.

Morgen gaan we verder en dan hebben we ook weer mooie doelen.

Adios!