Impressie van de Camargue

8 juni 2022 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Woensdag 8 juni.

We zijn in de streek de Camargue. Een streek die bekend staat als gebied waarin zich veel water bevindt, veel moeras, veel verschillende soorten vogels, witte paarden en ook voor een deel zoutwinning. Verder ook nog een aantal kleine stadjes en dorpjes, maar vooral heel vlak. Er is hier geen berg te bekennen en het reliëf is vergelijkbaar met Nederland. En dan vooral in Noord Nederland.

Vanmorgen zijn we eerst op onze fietsen naar het stadje Saintes Maries des la Mer gereden. Een klein, maar zeer toeristisch stadje. Maar vooral ook bekend als bedevaartsoord voor de Roma. In de omgeving zien we hier en daar hele kleine kampjes van grote caravans die je vaker ziet als er een kermis in de stad is. Hopelijk vinden de mensen dat wat ze hopen te vinden. Wij zijn er zelf vooral om even na te gaan of er een juwelier of horlogemaker is die een batterij kan vervangen in het horloge van Marion. En onze voorraad Paracetamol is bijna op en we hebben graag reserve. Hopelijk hebben  we het niet nodig, maar je kan het maar beter op voorraad hebben.

Het stadscentrum is klein en er is een grote hoeveelheid aan winkels met souvenirs, kleding, artikelen van leer en vanzelfsprekend badkleding en strandartikelen. Maar ook een enorme hoeveelheid restaurants en cafés. Als die allemaal bestaansrecht hebben, dan moet het hier in het hoogseizoen wel heel erg druk zijn. Nu hebben we wel even een cappuccino met een wafel genomen en daarna nog even een stukje pizza op de vuist kort voordat we weer op de fiets stapten. Oh, ja en Marion heeft zich nog verrijkt met een mooi kledingstuk.

Vervolgens ging de tocht naar het Parc Ornithologique. Een natuurpark dat schitterend is, niet al te groot, maar wel een grote verscheidenheid aan vogels bevat, maar ook bevers, beverratten, vossen, et cetera. Nou, ik kan je wel zeggen dat er één diersoort, nee een vogelsoort veruit als meeste voorkomt, namelijk de Flamingo. Ontzettend mooie vogels en ook ware artiesten. Zoals die dieren heel lang op 1 poot kunnen staan zonder ook maar een kleine evenwichtsverstoring, daar is een circusartiest niets bij. En dan hun kleuren. We hebben geleerd dat ze vooral als witte vogels geboren worden, maar dat ze door een bepaald type alg te eten steeds meer die mooie oranje/roze kleur krijgen. Wij hebben die mooiere kleur vooral gezien als ze stiekem heel even hun vleugels optilden, want daaronder zit al het moois verstopt. Maar gelukkig hebben we ze ook vliegend gezien en dan zie je ze in vol ornaat. Maar om ze dan ook nog eens goed op de foto te krijgen is een uitdaging.

Bevers en beverratten hebben we ook gezien, van heel dichtbij zelfs. Leuk om ze te zien en ze lijken zich totaal niet bedreigd te voelen. Gelukkig maar. Verder hebben we om ons heen gekeken naar de vos, maar die liet zich niet zien vandaag. Wel Reigers en Sterns.

Op de terugweg hebben we nog een foto gemaakt van de witte paarden die je hier in de streek ook heel erg veel ziet. Ik heb wel het idee dat het enorm wordt uitgebuit, want als je ziet hoeveel paarden er kant en klaar gezadeld in de stallen, de weides of aan een hek staan, zonder dat er ook maar een iemand in de buurt is die er op lijkt te gaan rijden. Niet normaal zo veel. Dan zou ik zeggen, laat ze lekker lopen en dan wel ongezadeld. Wij gaan als mens toch ook niet zonder reden een hele tijd een zware rugzak op doen als we toch niet van plan zijn om er een wandeltocht mee te gaan maken?

Vandaag was een heel erg bewolkte dag, waardoor we geen strand gezien hebben. Bij terugkomst op de camping zijn we nog wel even een paar uurtjes aan het zwembad gaan liggen. En ja, als er dan toch waterglijbanen zijn, dan komt het jongetje in me toch weer even boven en moet ik er vanaf. Maar dit is zo minimaal en zo rustig glijdend dat ik er de lol snel af had. Het zag er spectaculairder uit dan het was.

Vanavond zetten we de fietsen weer op de camper, halen we de luifel weer binnen en maken we de camper alvast zoveel mogelijk klaar voor morgen. Dan is het inmiddels donderdag en we hebben toch nog wel aardig wat kilometertjes voor de boeg. En die willen we zoals al eerder gezegd niet alleen maar over de snelweg sjezend doorbrengen. We houden de weersverwachtingen in de gaten, maar als alles meezit gaan we morgen nog tot grote hoogte komen.

1. Bart:
    8 juni 2022
    Nou rustig dagje toch ook wel is eens lekker .
    En goeie reis morgen 💋💋